Brev:
Vægtøgning og madindtag
27. august 2015
Alder:
5 mdr.
Vægtøgning og madindtag
Hej igen
Tak for dit svar - det gav rigtig god mening, og vi er begyndt med det samme.
Allerede nu 5-6 dage efter ses der udvikling. Lige efter jeg havde skrevet (før vi havde fået svaret), oplevede jeg også, at eftermiddagslurene klippede - hvilket ligeledes syntes at være forbundet med samme problematik. Nu får han igen sovet godt om eftermiddagen (oftest 2-3 timer), og det lykkes flere og flere gange at ligge ham mellem 20-21. Han kan godt være lidt urolig og have brug for at finde ro i mine arme på bolden kort ifm. putning til natten, inden han kan få spist ordentligt og falde hen (her virker han meget klar til at spise, dog meget træt efter godt 3 timers vågentid).
Når jeg ammer ham liggende en time efter, han er blevet puttet, har han ligeledes brug for, at jeg agerer 'svøb' og holder hans ben og arme i ro ved omsorgsfuldt at holde dem fast og trykke blidt på dem (det er endnu ikke lykkedes mig at amme ham liggende ved selve putningen, men jeg tror på, at det på sigt kan være en god løsning).
Mit spørgsmål handler om hans vægt ift. hans madindtag. Jeg har tidligere spurgt til, om han var for stor, og om du tænkte, at jeg skulle strække amningerne - hvilket ikke var tilfældet. Nu har vi været til 5 mdr.-undersøgelse hos lægen, hvor han blev vejet. Han vejede 10,7 kg og var 68-69 cm. lang (da han var 4 mdr. vejede han som nævnt 9,3 kg). Efter undersøgelsen har en sygeplejerske fra lægehuset ringet, da hun studsede over hans vægtøgning. Hun mener, at der skal gå så tæt på 4 timer mellem hans måltider som muligt, således at han ikke bliver ved med at tage sådan på i vægt.
Det skal lige nævnes, at der i takt med, at bassen sover og er vågen i længere perioder, samt at der skal forberedes skemad mm., nu går mellem 2-3 timer mellem måltiderne (hvor der tidligere næsten altid kun gik 2 timer).
Sygeplejersken vejleder mig nu til, at han kun skal have større måltider sjældnere (skemad 2x dagligt og færre amninger), hvilket strider med den plan, vi nu følger efter din vejledning. Som nævnt ovenfor synes planen at virke efter hensigten.
Hans trivsel (herunder søvn, mæthed og overskud) er så absolut første prioritet for os. Jeg bliver bare fortvivlet, frustreret og bekymret, når hans vægt problematiseres (vi skal nu gå til vægtkontrol med ham). Jeg vil jo nødigt komme til at give ham for meget mad, således at han bliver for stor ift. fortsat at være i trivsel og udvikle sig, som han skal.
Vil du fortsat vejlede os til at følge 'madplanen' fra sidst, nu hvor du kender hans vægtøgning.
Med venlig hilsen
En forvirret mor
PS: Lige en tilføjelse vedr. mængden af indtaget ved måltiderne:
- Han er så småt begyndt kun at spise ved ét bryst igen inden dagslurene (mine bryster virker også lidt mere spændte - det kunne måske tyde på at produktionen er øget lidt igen).
- Efter han er begyndt at spise flere skemads-måltider er mængden, han spiser ved hvert enkelt måltid mindre. Han spiser nu ca 1/2 dl eller lidt mindre ved hvert måltid.